Този сайт използва бисквитки (Cookies). Ако продължите да използвате сайта приемаме, че сте съгласни с използването на бисквитки. Научете повече за тях и се запознайте с политиката ни за защита на личните Ви данни тук

Христо Хубчев – мениджър на „Силтона“

Христо Хубчев – мениджър на „Силтона“

facebook thumb

Продуктите ни от Бял трън нямат аналог като качество и цена в страната

    • Производството на масло от Бял трън е скъп и труден процес. Разкажете ни как започнахте?
    • Баща ми Стойчо Хубчев започна всичко още през 1998 г. След като напусна фабриката, в която работеше, потърси други възможности за реализация. През 1998-1999 година, с първата си фирма, започна да изнася диворастящи билки за Чехия и Словакия. Работеше с няколко компании – една голяма – за фармацевтичната индустрия, една чаена компания и една малка фирма за производство на козметика. 
Производството на Бял трън, който се превърна в най-големият ни и основен продукт последните години, бе предложено от фармацевтичната компания „Галена“ /така се казваше тогава/. Това е най-голямата чешка фармацевтична компания, която вече е част от най-голямата компания за генерични лекарства в света – „ТЕВА“.  Та те предложиха през 2002 година да се занимаваме с култивация на Бял трън. Така започна всичко. Учихме и се усъвършенствахме години наред. Фирма „Силтона“, която се занимава основно с Бял трън и на която съм мениджър, я създадохме през 2016 г. 

    • Фирма „Силтона“ е най-големият производител в България на Масло от Бял трън при най-ниска цена на пазара. Как постигнахте това?
    • Ние произвеждаме много големи количества суровина за фармацевтичната индустрия, които към момента никой друг в страната не произвежда. Не сме имали под 150 тона на година, а сме стигали до 430 тона продукция. Преди да се ползваме с доверието на чешкия клон на фармацевтичния гигант преминахме през обучения, наблюдения, изисквания, одити, които продължават и сега, по време на производството. Има стандарти, на които трябва да отговорим, за да приемат продукцията ни. В крайна сметка работим по всички изисквания на европейската фармакопея, която гарантира качество на продукцията. Процесът, който преминахме, за да стигнем до тук, беше дълъг и сложен.

    • А как стигнахте до тази най-ниска цена на пазара, която стана причина за въпрос в предаването на БНТ „Последният печели“?
    • Фармацията изкупува от нас експелера от семената на Бял трън. Тук го наричаме кюспе или брашно, но за да стане фино брашно, ние го мелим допълнително, тъй като първоначалният му вид е доста едър. Първо – ние сеем семената, отглеждаме, жънем. След това, в произведствената ни сграда в село Ведраре, обезмасляваме семената чрез студено пресоване. Така обезмаслено отива в Чехия, където те го дообезмасляват и екстрактват от него активното вещество силимарин, който е основен в лекарствата за черен дроб. 
Ние сме най-големият производител на масло в страната, заради договорите, които успяваме да реализираме всяка година с фармацията. Това определя и най-ниската цена на пазара, която предлагаме. Когато произвеждаш малки количества, още повече ако не реализираш различните суровини, имаш изключително високи разходи и цената не може да падне колкото нашата...
Знаете ли, през 2017 година излезе първото ни масло. Продадохме малко за козметичната индустрия, а останалото – за биодизел. Това беше много тъжно. Ние вече използвахме маслото в семеен кръг и виждахме ползите му. Искахме да предоставим този продукт на хората, а не да го хабим. Затова се организирахме малко на шега след един фейсбук пост, в който публикувахме апел към хората – вижте какъв качествен, полезен продукт имаме, не искаме да го даваме за биодизел!

    • Изискванията за качество във фармацията са специфични. Как отговаряте на тях?
    • Така е. Имаме строги изисквания не само за качеството на крайния продукт, а за цялото производство – от засяването до изпращането му в Чехия. Първо отговаряме на добра агротехническа практика, която изискват от фармацевтична компания „ТЕВА“. За целта, те ни дават специално селектирани семена /силибинов тип/, които засяваме в района на Русе и на други места в Северна България. Оказа се, че там климатът е най-подходящ. Работим с различни земеделски производители, които подбираме лично. Строго следим целия процес, включително агротехниката и жътвата, тъй като всичко има значение и подлежи на стандартизиране. 
Не използваме никаква химия при отглеждането. Използва се един-единствен препарат за почвата при посяването, който не е пестицид. След това нямаме право дори да торим. След като ожънем продукцията, правим партиди от които вземаме мостри. Изпращаме ги две лаборатории в Чехия – на фармацевтичната компания, и в друга – независима лаборатория. От там излизат анализите, включително за тежки метали, пестициди, хербициди и други. Когато получим сертификатите и всичко отговаря на изискванията, можем да пресоваме семената, за да махнем маслото /то не се използва във фармацията/ и да получим експелера. Той също подлежи на лабораторни анализи за качество и едва след одобрението му, можем да го изпратим за Чехия.

    • Тоест вие подлежите не само на строги критерии за производство и контрол, а и на няколко независими одита, преди продукцията да бъде одобрена? 
    • Да. Така работим. Не е лесно. Трябваше доста да се постараем. Най-трудното е, че работим в GMP режим /международният стандарт за фармацията/, без да произвеждаме лекарства. Имаме 16 стандартни оперативни процедури при производството, на които трябва да отговаряме. Това са изискванията на чешката компания, за да може тя да гарантира качеството на продукта си. Иначе, тук в България не могат да ни регистрират по този режим, тъй като той е за тези, които произвеждат лекарствени препарати. И въпреки, че ние не сме такива, спазваме строго GMP-стандартът, за да осигурим качеството, което искат от нас. Освен огромната и подробна документация, имаме специално следене на влажност и температура в помещенията. Данните от системата ни се свалят от специалисти в Чехия. Те проверяват всичко, дори температурата на вече пресования материал. При нас няма да видите чували на земята. Няма и обикновени чували. Всичко е изключително чисто. 
Това, което ние правим без да сме фармацевтична компания, никой друг в България не го прави. Това е абсолютна гаранция за качеството на продукта и чистотата му. А предлаганите от нас продукти в страната, нямат аналог нито като качество, нито като цена.

    • Кажете нещо повече за ползите от употребата на маслото от Бял трън и кюспето. В интернет има изключително скъпо масло от бял трън, което се предлага като лекарство на капки...
    • Вижте, маслото от Бял трън не е лекарство за черен дроб и това е добре да се знае. То не съдържа силимарин в кой знае какви количества, тъй като тази съставка не е мастно-разтворима /затова тук пресоваме маслото (пресоваме семената) , а след това там дообезмасляват и екстрактват активното вещество силимарин от кюспето/. За сметка на това обаче, маслото съдържа всички Омега киселини – 3,6,9, както и Омега 7,. В нашето масло има също и много високо съдържание на Витамин Е. Дори ни питаха дали не го добавяме. Истината е, че съдържанието му зависи от реколтата – семена, климатични условия, момент на жънене и други фактори. Тази година, маслото ни е с  71мг/100гр  съдържание на витамин Е.
Освен, че при редовна употреба на продуктите от Бял трън се повлияват много добре черния дроб и болни от диабет Тип 2, маслото и кюспето облекчават редица състояния. Това споделят най-вече нашите клиенти. Много от тях се изследват преди и след месец-два употреба. Имаме положителни отзиви дори още след 2-3 седмици редовна консумация. Вече знаем, че има лек ефект на отслабване, вероятно заради подобряването на дейността на черния дроб и жлъчката, сваля бързо кръвната захар, подпомага различни тежки състояния. Маслото е абсолютен шампион в борбата с лошия холестерол. Вече имаме отзиви и от раковоболни. Именно хората от една такава варненска група ни помолиха да съчетаем по някакъв начин двата продукта – маслото и кюспето. И в отговор, съвсем скоро ще предложим на пазара Тахан от Бял трън. Машините, които закупихме за него, са вече при нас и започваме производство.
Важно е да се отбележи, че ние не сме правили медицинско проучване за лечебните свойства на продуктите ни, тъй като не произвеждаме лекарство, а чист, натурален и висококачествен хранителен продукт! Затова сме регистрирани в Агенцията по храните.
Иначе, всяка година правим лабораторни изследвания на маслото – едното е при първото пресоване, а второто – за да проследим как се променят характеристиките на продукта във времето. Имаме до две години срок на годност със запазени характеристики в тъмните стъклени бутилки, в които го предлагаме, но ние даваме на етикетите си 1 година срок. 
Ползите от употребата на продуктите от Бял трън са съвсем реални. Ние сме заместили поти всички масла вкъщи. Слагаме го на салати, в сосове и дресинги, правим си домашна майонеза – навсякъде, където няма термична обработка. Това е студено пресовано екстра върджин масло, макар ние да не го наричаме така. Температурата му на димене е около 160 градуса и затова не е добре да се пържи или готви с него, но може да се сложи в ядене или супа след като е свалена от котлона и е леко охладена. 

    • Къде в страната може да се закупят продуктите от Бял трън, които предлагате?
    • Продаваме основно през сайта ни www.siltona.bg . Наши продукти могат да бъдат открити и в магазини за здравословни храни в страната, които сме качили на страницата ни. Опитахме с по-големи вериги, но там няма лично отношение към продукта и няма кой да говори с хората, а продуктите са специфични и не са добре познати. В малките магазини за здравословни продукти има лично отношение. Например, от един магазин в Пловдив дойдоха тук на място, за да видят какво и как правим, и да се убедят в качеството на продуктите ни. Сега, те са с едни от най-големите продажби и трудно някой може да ги настигне. 
Към момента, изпращаме продуктите ни чрез куриерските фирми в страната, но таксите им са доста високи, което повишава цената допълнително, затова работим в тази посока и скоро ще предложим по-ниска цена на доставка с куриери към крайния клиент.

Интервю на Екатерина Желязкова, 
www.novationpr.com